Thursday 22 May 2008

Menghayati Budaya Research di United Kingdom



Hari ini telah genap 52 hari berada di bumi London, sebuah kota metropolitan yang dibina dan dibangunkan hasil daripada proses penjajahan dan kesinambungan perjuangan empayar British ini. Berdiri di dalam ruangan kamar Visiting Academic di Institute of Education, University of London ini sememangnya banyak menyingkap kembali segala pengalaman di UTM, Malaysia. Manakan tidak setiap hari sentiasa terindu-rindu untuk pulang ke tanah air sendiri. Benarlah kata pepatah, “Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Lebih baik di negeri sendiri”. Namun menceritakan emas di bumi orang ini sememangnya amat mengujakan terutamaya budaya pencarian ilmu melalui penyelidikan mereka.

Special Interest Group

Pelbagai perkara yang dipelajari di sini banyak yang amat perlu untuk dijadikan teladan. Semalam (22/5/2008) sewaktu menghadiri perjumpaan dengan Special Interest Group (SIG) dalam Pendidikan Sains kami diketemukan dengan tujuh orang (pensyarah, reseach officer dan pelajar master dan PhD). Sebanyak tiga projek dikemukakan berkaitan pembangunan perisian pendidikan sains. Amat tertarik kerana ianya membicarakan penggunaan teknologi yang bertujuan untuk mewujudkan cabaran atau konflik kognitif di kalangan pelajar. Sebuah projek lain berusaha untuk membangunkan refleksi dengan menggunakan teknologi manakala sebuah projek lagi berusaha menjadikan sesuatu yang abstrak menjadi lebih nyata khususnya berkaitan medan magnet dan elektrostatik. Namun bila dihayati idea-idea yang dikemukakan telah lazim di dengar bahkan ada projek yang kelihatan bersifat seperti sebuah lontaran idea yang ringan. Namun, ianya disambut oleh ahli-ahli SIG yang lain untuk memperkukuhkan idea tersebut dan membangunkan menjadi sebuah kerangka yang lebih kukuh dan praktikal. Tentulah ianya amat membantu penyelidik tersebut. Menyedari ini semua hati saya amat terpersona, kerana ianya amat jarang berlaku di Malaysia sendiri. Lazimnya penyelidik malu untuk mengemukakan lontaran idea kepada rakan-rakan yang lain, lebih malu jika dihadapan mereka yang telah terkemuka dan risau dikritik. Begitu juga para sarjana dan cendekiawan lainnya berusaha habis-habisan untuk bersifat defensif terhadap sesuatu cadangan yang dikemukakan... Setidak-tidaknya inilah yang saya hayati sepanjang berada di UTM.

Membangunkan Universiti Penyelidikan

Saya juga berkesempatan menghadiri sebuah mesyuarat bersama seluruh ahli Faculty of Culture and Pedagogy di IOE ini. Ianya dihadiri cukup ramai kakitangan daripada empat buah jabatan yang dinaunginya iaitu Dept of Arts and Humanities, Dept of Learning, Curriculum and Communication, Dept of Geography, Enterprise, Mathematics and Science, dan London Knowledge Lab. Topik utama mesyuarat tersebut tidak lain dan tidak bukan ialah mengingatkan masa hadapan fakulti yang memerlukan kewangan yang mendesak untuk perkembangan fakulti ini. Bunyinya sama sahaja dengan apa yang lazim di dengar di mana-mana universiti sekalipun. Namun universiti di UK hanya menerima peruntukan geran daripada kerajaan sebanyak lebih kurang 30 peratus sahaja daripada perbelanjaan yang diperlukan. Selebihnya mereka perlu menjana pendapatan sendiri. Apakah cara untuk mendapatkan kewangan mereka? Jawapannya, tidak lain dan tidak bukan daripada penyelidikan dan perundingan yang menyumbangkan sehingga 50 peratus daripada pendapatan universiti dan selebihnya ditampung dengan yuran pelajar. Luar biasa bukan? Mesyuarat tersebut merumuskan bahawa sekiranya penyelidikan mereka tidak menjana pendapatan sebagaimana yang diharapkan mereka tidak punya banyak pilihan melainkan mengecilkan jumlah pekerja.. sesuatu yang tentunya amat ditakuti oleh para pensyarah. Ini mengakibatkan mereka, sebagai contoh Department of Geography, Enterprise, Mathematics and Science sahaja, berupaya mendapat peruntukkan berjuta pound setiap tahun (suatu jumlah yang bukannya sedikit) daripada aktiviti penyelidikan mereka. Terlintas difikiran, bagaimanakah jika budaya ini menjadi kelaziman di Malaysia? Alangkah...



Budaya Keilmuan

Melalui sistem maklumat menggunakan internet yang cukup dimanfaatkan melalui pengaplikasian Microsoft Office Outlook, setiap maklumat disampaikan kepada pensyarah dan semua warga fakulti dengan cukup berkesan. Tidak hairanlah, sehingga 20 email diterima setiap hari melalui pesanan ini. Dan anehnya mereka cukup rajin berkomunikasi dengan pantas menggunakan kaedah ini. Setiap aktiviti dalam seminggu juga dapat diakses dan kemudian edaran pamplet diberikan kepada semua staff setiap minggu. Tentunya memudahkan penyusunan jadual pensyarah merancang perjalanan aktiviti harian dan mingguan mereka. Mengimbas pengalaman di Malaysia yang adakalanya maklumat diterima terlalu suntuk sehingga tidak berupaya untuk melakukan perancangan dengan berkesan. Mungkinkah budaya sedemikian akan berubah?

Akhirnya menginsafi semua ini, berupayakah penerapan budaya emas di UK mengalir dan mendarah di Malaysia? Mampukah ianya dievolusikan dan jika tidak direformasikan di kalangan setiap warga universiti daripada kalangan pentadbiran, staf sokongan, pensyarah dan pelajarnya? Bilakah ianya akan berlaku? Pelbagai pertanyaan merentasi kotak akal mencari jawapan.

Kesimpulannya, tepuk dada tanyalah akal! Banyak lagi perjuangan yang belum selesai.

Hormat daripada,

Johari Surif
Institute of Education, University of London
London

No comments:

Post a Comment