Tuesday 17 June 2008

Kembara Ilmu


Entah kali keberapa, aku menggunakan keretapi bawah tanah di kota London ini. Inilah pengangkutan yang digunakan untuk pergi ke Universiti dan merentasi pelbagai destinasi di kota metropolitan ini. Inilah juga pengangkutan yang menjadi nadi dan berdenyut menghidupkan rangkaian perhubungan insan dan warga kota usang ini. Menaiki kenderaan ini mempertemukan aku dengan penghuni kota ini dan setiap hari menggunakan pengangkutan ini, setiap hari jugalah penghayatan terhadap segala penghuni yang menaiki keretapi ini kutemui. Warganya menggelar kenderaan ini sebagai tube sesuai dengan laluannya yang menerobosi terowong-terowong bawah tanahseperti tube. Setelah saban hari dan acapkali menggunakan dan menghayati ragam yang pelbagai setiap insan yang menggunakannya, rasa terpanggil untuk mencoretkan pengalaman yang kulalui.
Kecanggihan Pengangkutan Awam
Aneh rasanya memikirkan di bawah tanah kota London yang penuh dengan pelbagai pencakar langit dan bangunan bata yang memenuhi hampir setiap pelosok permukaan buminya. Hampir setiap inci telah rata dipenuhi dengan bangunan-bangunan yang pastinya didiami dengan pelbagai insan di dalamnya. Namun di bawah bangunan itu jugalah berselirat dengan jaringan terowong-terowong yang merentas dan menghubungkan setiap garis sempadan di kota ini. Semakin aneh apabila terpaksa menggunakan lif-lif dan eskalator sehingga 5 dan 6 tingkat ke bawah tanah bagi mencapai tube-tube ini. Tapi inilah hakikat yang telah mendarah dan mendaging kepada setiap warga kota ini. Memerhatikan jaringan destinasi setiap stesen-stesen tube ini tidak ubah seperti memerhatikan sarang anai-anai yang mempertahankan serangga tersebut daripada hujan, panas, terik mentari, kesejukan malam bahkan serangan haiwan pemangsa. Ternyata kota ini telah mempelajari sebahagian keajaiban Allah dalam mempertahankan makhluknya yang lemah.
Kecekapannya? Sememangnya amat efisyen. Mengapa tidak setiap 2 atau 3 minit, sebuah tube pastinya akan datang menjenguk setiap stesen tersebut, memuntahkan sebahagian penumpangnya dan menelan pula sebahagian penumpang lain. Begitulah ia bergerak daripada sebuah destinasi ke sebuah destinasi yang lain. Dan jarang benar, ianya terhenti di tengah jalan, mengalami kerosakan atau terlewat sampai daripada waktu yang ditetapkan. Bermula daripada jam 5 pagi ia mula beroperasi dan menghentikan perkhidmatannya menjelang 11 malam. Cekap bukan?
Ketika itulah, aku memikirkan apa yang berlaku di Malaysia. Memerhatikan kesesakan bandaraya Kuala Lumpur memang memeningkan kepala. Alangkah sedihnya mengalami pengalaman terperangkap dalam traffic jammed sehingga berjam-jam, dan ianya merupakan lumrah yang perlu diterima untuk hidup di ibu kota negara tercinta ini. Mengapa ya? Apakah tidak terfikir cara untuk mengatasinya dengan mengguna pakai teknologi tube ini? Apakah kerana perkhidmatan bas telah mencukupi untuk menyelesaikan segala permasalahan di KL. Tapi apa cerita pula dengan masalah bas yang tidak pernah selesai? Rapid KL yang kononnya menjadi penyelamat hanyalah sebuah cerita luka apabila berpuluh-puluh bas Park May tersadai dan terbiar begitu sahaja sehingga mencemarkan pemandangan. Apa yang telah berlaku sebenarnya?
Budaya Membaca
Bosan termenung memerhati jendela tube ini, aku melemparkan pandangan kepada penumpang-penumpang lain yang sama-sama berkongsi tempat duduk. Sebahagian yang lain pula berdiri kerana tempat duduk adalah terhad. Dan satu perasaan luar biasa meresap ke dalam diri. Mengapa tidak hampir semua penumpang tersebut asyik membaca. Membaca! Satu perintah Allah kepada umatnya yang menjadi seruan agung dan kalimah pertama Al Quran yang diturunkan.
Bacalah dengan nama TuhanMu yang menciptakan. Menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah dengan nama TuhanMu yang agung.
Pelbagai bahan bacaan daripada buku-buku ilmiah, buku-buku sastera, novel-novel, majalah, dan suratkhabar. Dan satu peristiwa yang tidak dapat dilupakan apabila seorang wanita muda yang berkerusi roda bersusah payah dibantu oleh penumpang-penumpang lain untuk memasuki tube yang penuh sesak. Sehinggakan semua penumpang memberikan ruang dan memerhati dengan pandangan simpati. Setelah mengucapkan terima kasih dan mengunci kerusi roda yang digunakannya, beliau terus mengeluarkan sebuah novel di bawah pehanya lantas membaca dengan khusyuk sekali. “MasyaAllah!”. Hanya itu sahaja yang dapat kuungkapkan. Tidak hairanlah, kerajaan telah memberikan akhbar percuma setiap hari kepada rakyatnya, Metro di sebelah pagi dan London Paper serta London Nite pada sebelah petangnya. Walaupun bahan berita yang disajikan agak ringan namun ianya cukup bermanfaat bagi memupuk budaya membaca di kalangan rakyatnya.
Alangkah indahnya jika hal yang sama dikongsi rakyat Malaysia.
Salam Hormat:

Johari, London


No comments:

Post a Comment