Tuesday 17 June 2008

Alangkah sukarnya memuji

Fantastic.
Gorgoes.
Well done.
Excellent.
Very good.
Oh, thats good.
Dan pelbagai lagi ungkapan pujian yang saban hari pasti akan kedengaran.
Di London inilah aku mula mengerti betapa mudahnya melontarkan pujian walaupun untuk perkara yang sekecil-kecilnya. Pengalaman bersama penyelia menyingkap lebih banyak lagi pujian-pujian yang sentiasa kedengaran bagi memberi penghargaan kepada setiap idea, cetusan pendapat, perkongsian pengalaman atau bahan bacaan baru, bahkan setiap tindakan yang dibuat.
Benarlah pujian sememangnya mampu mendorong membangunkan semangat dan motivasi penerimanya. Manakan tidak, setiap usaha yang dibuat tidak dianggap sebagai suatu pembaziran sebaliknya dihormati dan dihargai.
Masih teringat pesanan mutiara hikmah untuk mencari kawan dan sahabat, mulakanlah dengan pujian.
Dan alangkah indahnya apabila pujian tersebut dibalas kembali dengan ungkapan-ungkapan terima kasih yang selari dengan pujian yang dilontarkan.
Thank you.
Thank you very much.
Thank you so much.
Demikianlah pujian disambut, penghargaan diterima. Betapa murahnya pemberi dan betapa menghargai sipenerima.
Berlakukah ini dalam masyarakat di Malaysia?
Masih basah dalam ingatan, terlalu sukar untuk menerima pujian. Sebaliknya seperti rumah siap, pahat berbunyi, cemuhan dan kritikan yang bertali arus akan kedengaran sebaik sahaja melakukan sesuatu tugasan. Setidak-tidaknya begitulah kebanyakan daripada pengalaman yang diharungi selama ini di tanahair sendiri. "Eleh, macam ni aje.. . adk aku pun boleh buat", berdesing telinga mendengarnya. "Ah.. banyak buku tulis pun bukannya berkualiti", sebuah sindiran yang maha tajam. "Penyelidikan banyak tapi tentah apa-apa entah", satu lagi hamburan kejian. Mengapa ye? Hal yang sama turut berlaku apabila dipuji oleh rakan yang lain. Seolah-olah malu dan menganggapnya sebagai satu sindiran. "Lawa baju hari ni?', "Eh.. mana ada. Engkau janganlah main-main", demikian jawapan apabila dipuji oleh rakan yang lain. Pelik bukan?

Apakah mereka tidak menyedari makna dan hakikat menghargai dan menyayangi pengorbanan dan usaha rakan. Satu persatu prsolan tercetus dalam ruang pemikiran dan mengetuk pintu hati. Alangkah kerdilnya jika dibandingkan dengan budaya yang berakar di bumi London ini. Benarlah ada ulama yang membicarakan, "banyak nilai Islam yang luhur berakar di negeri kafir".
Salam penuh ukhuwwah,

Johari Surif

No comments:

Post a Comment