Wednesday 2 July 2008

Apakah ertinya hidup tanpa akhlak?

Tanggal 2 Julai 2008. Kehidupan yang berjalan seperti biasa ini merupakan sebahagian diari kehidupan dalam musim summer di bumi London. Dan ianya juga merupakan telah tiga bulan aku berada di England ini. Mengingati hari-hari di sini, semakin kuat keazaman untuk segera kembali ke Malaysia. Sesekali terasa kehairanan di dalam hati memikirkan warganegara Malaysia yang sanggup tinggal di England belasan tahun sehingga mencapai taraf permenant resident. Begitu juga dengan beberapa orang kawan yang baru dikenali telah mengabdikan diri dan telah sebati dengan budaya British.

"Di Malaysia banyak nyamuk... tidak di sini", masih jelas dalam ingatan sebahagian bicara kami dalam temubual yang berlangsung beberapa hari yang lalu.

"Sistem-sistem di sini jauh lebih berkualiti jika dibandingkan dengan sistem di Malaysia", ye.. sememangnya kuakui kerana memikirkan kesesakan lalu lintas sistem pengangkutan di Malaysia sememangnya pasti memikirkan pengangkutan awam di London.

Namun, membaca dada akhbar setiap hari di sini, sememangnya jauh lebih menakutkan daripada keadaan di Malaysia.

"Kadar kes rogol meningkat"
"Polis melarang penjualan arak secara besar-besaran sempena parti pesta pantai"
"Pelajar mati ditikam"
"Jenayah meningkat"
"Dua gadis ditahan kerana membekalkan dadah kepada penyanyi popular"

Sememangnya kes-kes jenayah sentiasa berlaku setiap hari di sini. Segalanya banyak berpunca daripada arak dan dadah. Tidak terbilang kes kematian dan kecederaan daripada air kencing syaitan tersebut. Dan setiap malam rakyatnya akan berpesta dengan arak yang menjadi sebahagian kehidupan masyarakat di kota ini. Ia ditambah dengan pengendali empayar perusahaan arak yang amat rakus mengejar keuntungan. Maka hampir seluruh kedai menjual arak yang boleh dibeli dengan murah dan mudah sekali.

Apabila arak telah menjadi nadi kehidupan tunggulah saat kehancuran.
Demikianlah natijah daripada kehancuran akhlak masyarakat London.

Merenung semua kisah ini terkenang kembali catatan dalam riwayat sirah dan teladan. Seorang pemuda yang dipaksa memilih satu daripada tiga jenis maksiat iaitu sama ada zina, membunuh atau arak. Dihadapannya disediakan seorang gadis yang cantik jelita, pisau untuk membunuh dan sebotol arak untuk diminum. Memikirkan akibat yang perlu dihadapi iaitu bunuh di balas bunuh, zina perlu bertanggungjawab untuk dihukum dipengadilan dan arak hanyalah maksiat diri melanggar perintah Tuhan yang perlu kembali bertaubat, lantas pemuda tersebut memilih untuk meminum arak sahaja. Setelah meminum arak, merah matanya dan kembang-kembang uratnya, pemuda tersebut telah menangkap gadis jelita dan dalam keadaan pemikiran yang telah dikuasai nafsu dan arak yang melalaikan, maka gadis tersebut telah diperkosa. Kejadian yang berlaku menyebabkan abang si gadis menjadi marah dan cuba memukulnya. Namun dengan pisau yang ada berhampiran telah digunakan untuk membunuh abang gadis tersebut. Akhirnya tanpa disedari, pemuda tersebut telah melakukan ketiga-tiga maksiat yang ditawarkan. Telah terang lagi bersuluh bahawa araklah pintu segala maksiat.

Kini hal yang sama turut berlaku dalam tamadun ini. Kerajaan berusaha gigih untuk mengawal arak namun segalanya mungkin telah terlewat.

Pastinya aku kembali menginsafi alangkah indahnya bumi Malaysia. Bilakah aku akan kembali ke sana?

Salam penuh ukhuwwah,

Johari Surif

No comments:

Post a Comment