Thursday 31 July 2008

Islamophobia

Tak puas rasanya hati dan perasaan jika tidak mengulas suatu isu yang pastinya akan dihadapi oleh semua orang yang mengucap dua kalimah syahadah di Tanah Permaisuri ini. Ia pasti dirasai dan ianya pasti dilalui.

Akhbar dan Media Massa

Di dada akhbar dan kaca televisyen, pastinya tidak pernah kunjung padam setiap hari dan hampir setiap masa dikumandang dan didendang dengan sewenang-wenangnya betapa Islam ini berkait rapat dengan keganasan dan kejahatan. Tatkala merenung dada akhbar yang diperolehi secara percuma dalam perjalanan pergi dan balik daripada universiti ke rumah sewa setiap hari, ada sahaja bicara tentang Islam, muslim dan sesuatu yang menyentuh tentang Islam sebagai paksi kejahatan.

"Suspek pengganas pengebom dihadapkan ke mahkamah"
Dan diikuti dengan terpampangnya wajah-wajah orang Islam dalam keadaan berjanggut dan berjambang sebagai pengganas yang mesti dihapuskan.
"Israel terpaksa membebaskan tahanan Palestin demi menebus mayat warga Israel yang terbunuh"
Dan diikuti dengan seribu satu kisah yang menyentuh kebaikan Yahudi dan kekejaman orang Palestin.
"Visa 11 buah negara diteliti semula"
Dan diikuti kisah penelitian kemasukan warga asing ke Britain terutamanya daripada negara Muslim termasuklah Malaysia yang perlu menggunakan Visa kerana kecurigaan terhadap mereka.
"Kami pelindung Israel: Brown"
Diikuti seribu satu pujian terhadap Israel dan sokongan penuh mereka terhadap negara tersebut yang berjaya menguasai rantau Islam di sekelilingnya.
Tak sudah-sudah melalui propaganda di dada akhbar, ruangan yang sama terus dipancarkan di kaca televisyen. Dan yang terbaru kisah mengenai Saddam dan keluarganya yang disiarkan ke seluruh negara.

Kisah Saddam Di BBC

Berkesempatan mengikuti rancangan tersebut selepas menunaikan solat Maghrib, hati kecil kian tersentuh. Entah daripada mana fakta di kutip dan daripada sumber apakah cerita direka memperlihatkan bagaimana Saddam Hussein yang digambarkan dengan penuh kekejaman yang tiada tolok bandingnya seperti seorang mafia. Semua seteru politik dikumpulkan dan dibunuh dengan kejam, adegan menembak kepala, meminum arak dan menghisap cerut, kebengisan, kekejaman, keganasan dan seribu satu gambaran untuk memastikan Saddam dan muslim keseluruhannya sebagai satu gambaran jijik dan menjijikkan. Saddam juga akan merogol dan membunuh perawan hampir setiap malam di samping memastikan ahli keluarganya sentiasa mengawasi semua orang dalam lingkungan dirinya agar patuh kepada beliau. satu gambaran yang pastinya penuh kerakusan serta menyemai kebencian yang tolok banding nya kepada orang Islam.

Terdetik juga di hati, "Mungkin benar..." namun gambaran yang diberikan sememangnya cukup meloyakan bagi setiap mukmin yang beriman.

Masjid Di Awasi

Dan akhirnya satu pengalaman yang semakin mendebarkan terus dilalui di kota ini. Ketika sempat menunaikan solat Jumaat bersama ayah mertua di salah sebuah masjid berdekatan dengan tempat penginapan, masjid tersebut di awasi oleh lima orang polis yang menunggu di pintu masjid dan kawasan berhampiran masjid. Takut benar mereka terhadap Islam, bahkan masjid juga dicurigai. Namun.. masih teringat pesanan ulama muktabar... biarkan, tunjukkan kebaikan dan mudah-mudahan mereka akan memeluk Islam. Dengan perasaan tersebut, saya merasai peri pentingnya berdakwah kepada mereka. Akhirnya mereka semua meninggalkan masjid setelah solat Jumaat selesai dilaksanakan. Sempat juga saya melemparkan senyuman kepada polis-polis tersebut, namun tidak dibalas dan saya terus berlalu dengan tenang.

Benarlah Islamophobia telah menjadi agenda negara setiap hari di tanah London ini. Islam semakin ditakuti dan perlu dimomokkan setiap hari. Mengapa tidak angka peningkatan umat Islam di London terus melonjak secara drastik setiap hari. Samada melalui anak yang dilahirkan, kehadiran warga asing daripada negara Islam dan pertukaran agama Kristian kepada Islam sememangnya amat ditakuti.
Keseluruhannya, banyak lagi tugas yang perlu dilaksanakan. banyak lagi bebanan dakwagh yang perlu disegerakan bagi memastikan agama Islam ini terus bersinar dengan gemilang. Bak
kata pepatah, "Tiada kemanisan tanpa kesusahan".

Begitulah juga perjuangan menuntut ilmu ini.

Insya Allah akan berjaya dengan kegighan usaha yang berterusan.

Salam penuh ukhwah,
Johari

No comments:

Post a Comment