Thursday 24 July 2008

Prof. Dr. Ahmad Fauzi Ismail: Suatu Warkah Kenangan

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh dan salam sejahtera...


Yang Berbahagia Prof.,

Sesungguhnya 96, Park Avenue North, Willesden, London menjadi saksi yang mempertemukan kehadiran kita di Bumi Permaisuri ini. Di bumi ini jugalah suatu ikatan ukhwah terbina dan silaturahim dijalinkan. Tidak pernah terdetik dalam perasaan mahupun tersimpan dalam lipatan hati akan dipertemukan dengan seorang tokoh besar dan ilmuan terbilang yang sentiasa menjadi icon UTM dan warganegara Malaysia keseluruhannya. Namun segala yang diqada'kan yang Maha Esa pasti akan berlaku juga.

Detik Pertemuan


Masih basah dalam ingatan tatkala menyambut seorang Profesor yang terulung, alangkah gentar dan gerunnya rasa hati. "Bagaimanakah untuk melayani seorang tetamu yang amat masyhur begini?", "Apakah layak kami tinggal sebumbung bersama seorang cendekiawan terbilang", dan pelbagai pertanyaan terpacul dalam kotak fikir. Namun segalanya lenyap apabila berhadapan sendiri dengan Prof. AF Ismail tersebut. Keramahan dan senyuman yang tidak pernah lekang daripada wajahnya menyebabkan kemesraan segera lagi terjalin. Apatah lagi dalam kesunyian di tanah yang amat asing ini.

Demikianlah mulai saat tersebut, jalinan persaudaraan terus mekar dan hari-hari yang penuh meriah terbentuk dan bersulam dengan pelbagai pengalaman, jenaka, pandangan dan seribu satu kisah yang tidak mungkin dapat dilupakan. Sememangnya tempoh singkat yang dikurniakan dalam catatan kehidupan kami di bumi London ini menjadi begitu manis dengan kehadiran beliau. Dan bermulalah catatan sejarah perkongsian pengalaman tinggal serumah, makan semeja, dan tawa bersama.

Tidak mungkin dapat dilupakan saat-saat yang dilalui bersama tatkala makan semeja, bersenda gurau, keperkebunan memetik buahan, menaiki bas dan mencari cenderamata di Oxford Street, makan di bawah pohon di Cambridge, ber'punting', bahkan menjelajah car boot sales. Pelbagai rakaman catatan kenangan tersebut terus terpahat di lubuk hati dan lipatan sanubari.

Detik Perpisahan


Namun, setiap pertemuan pastinya ada perpisahan. Tanggal 23 Julai 2008, beliau kembali ke tanah air Malaysia meninggalkan tanah Permaisuri ini dengan segala tugasnya di sini yang telah diselesaikan. Alangkah beratnya rasa hati tatkala melihat beliau meninggalkan kami semua. Alangkah hibanya mengenangkan saat bersama yang tidak mungkin dapat dirasai semula. Alangkah sedihnya mengingatkan detik manis yang pernah dilalui bersama.

Segalanya kini tinggal kenangan, namun banyak pengalaman yang telah dikongsi dan segala pesanan dan nasihat yang diberikan terus menjadi azimat dan tali temali yang akan terikat kukuh dalam ingatan untuk menjadi pedoman sepanjang zaman. "Teruskanlah perjuangan", demikianlah pesanan dan doa beliau yang terus terngiang-ngiang dalam tekad dan keazaman.


Prof. terima kasih di atas segala-galanya.

Hormat daripada:

Johari Surif

DOA PERPISAHAN : Dedikasi khusus buat Prof. A.F. Ismail

Pertemuan kita di suatu hari
Menitiskan ukhuwah yang sejati
Bersyukur ku ke hadrat Ilahi
Di atas jalinan yang suci


Namun kini perpisahan yang terjadi
Dugaan yang menimpa diri
Bersabarlah di atas suratan
Kau tetap pergi jua


Kan kuutuskan salam ingatanku
Dalam doa kudusku sepanjang waktu
Ya Allah bantulah hambaMu
Mencari hidayah daripadaMu
Dalam mendidikkan kesabaranku
Ya Allah bantulah hati hambaMu
Di atas perpisahan ini


Semyuman yang tersirat dibibirmu
Menjadi ingatan setiap waktu
Tanda kemesraan bersimpul padu
Kenangku di dalam doamu

Semoga Tuhan berkatimu...






No comments:

Post a Comment