Thursday 24 July 2008

Kembara ke Cambridge Yang Mendebarkan

Dua minggu lepas mencatatkan tambahan rakaman pengalaman kehidupan di Tanah Permaisuri ini. Bersama keluarga dan teman-teman kami meluangkan kesempatan ke Cambridge sebuah kota yang dibangunkan daripada kepesatan pembangunan sebuah universiti yang telah berusia ratusan tahun. Universiti apa lagi kalau bukannya University of Cambridge. Mendengar namanya sahaja sudah cukup untuk menggerunkan dan menggentarkan rasa hati. Namun ianya bertambah mengkagumkan tatkala berhadapan sendiri dengan antara universiti tertua dunia itu.

University of Cambridge

Cambridge memang sebuah kota yang indah dan mendamaikan. Suasananya merupakan suasana penuh keilmuan. Di sepanjang jalan terdiri daripada kolej-kolej dan kedai-kedai yang didirikan dengan duit universiti. Semakin rasa kagum apabila mengetahui kedai-kedai tersebut dibangunkan oleh universiti dan semuanya menyewanya dan membayarnya kepada universiti sekaligus menjana pendapatan lumayan kepada universiti tersebut. Tentunya idea pengkorporatan masih segar dalam ingatan. Apabila ianya diumumkan... semua masyarakat tersentak. Mengapa tidak universiti terpaksa membiayai sendiri sebahagian kos perbelanjaan mereka. Dan ketika itu, universiti mempunyai satu decision yang amat ditakuti, "Kami mesti menaikkan yuran pelajar untuk menampung perbelanjaan kami". Namun tuidak begitu di Cambridge... mereka menggunakan segala ruang dan kemudahan yang ada untuk menjana pendapatan yang menguntungkan.

Di sepanjang jalan pula deretan basikal disusun dan itulah antara kenderaan utama yang digunakan. Terbayang di UPSI yang meniru sebahagian cara hiduup di Cambridge. Memang amat mendamaikan, tanpa pencemaran dan kos yang amat menjimatkan. Tentunya kita kurang bersesak dengan kenderaan pelajar di kampus UTM. Dan belum dikira lagi terhadap peningkatan kos harga minyak mendadak yang menimbulkan keresahan semua orang.

Pelbagai aktiviti kami lakukan di Cambridge yang sememangnya tidak akan dapat dilupakan. Daripada makan di bawah pohon di tepi padang, ber'punting' di sungai, melawat kolej-kolej terkenal, ke kedai buku dan kedai makanan halal. Paling tidak dilupakan apabila berhadapan dengan beberapa pelajar Malaysia di Cambridge yang masih merendah diri dengan adab ketimuran. Daripada merekalah banyak sejarah University of Cambridge tersebut dikutip dan dipelajari. Mengunjungi sebatang pohon epal.. benihnya daripada pohon epal yang mencetuskan ilham teori graviti Newton sehinggalah kepada kolej kebanggaan yang melahirkan ramai ilmuan terkenal yang mendominasi teori sains dan matematik sehingga ke hari ini.


Pengalaman Yang Mendebarkan


Akhirnya kami singgah ke sebuah masjid di Cambridge. Hampir pasti tidak dapat ditemui kerana ia terletak dalam deretan rumah-rumah, kecil dan berwarna putih pudar di belakang sebuah kedai makan. Dan di sinilah kesabaran kami teruji. Entah datang dari mana seorang kulit putih dengan wajah yang penuh biadab dan menjijikkan memandang hina kepada kami. Tidak cukup dengan itu, pelbagai kata-kata biadab dihamburkan yang tentu saja menyebabkan air muka kami berubah dan maruah rasa diinjak-injak.

"This is Cambridge Pig Farm"
"Pigs live here!"
"Huargh! Huargh!" (bunyi babi)

Spontan diiringi gelak ketawa dan tepukan tangan dua orang perempuan di seberang jalan dengan penuh rasa gembira.

Alangkah menyayatnya.. sedih benar hati kami merasai kebodohan dan kebioadaban mereka. Kalau di malaysia tentu sahaja mereka akan diperhambart dan dibawa kehadapan pengadilan kerana mengeluarkan kata-kata yang begitu memprovokasi sentimen keagamaan. Namun kami hanya mampu bersabar. Ini bukan negara Islam. Biarpun di kota penuyh keilmuan namun akhlak penghuninya tidak begitu. Kami sedar dan penuh insaf bahawa Malaysia dan UTM masih lagi yang terbaik di hati.

Bilakah kami dapat kembali ke Malaysia?

Ikhlas penuh ukhwah

Johari Surif

1 comment:

  1. I prefer to be a guniea pig rather than hairy pig like u?...naper tak cakap macam nie joe,.hehe

    ReplyDelete