Tuesday 20 January 2009

Gaza: Salam Perjuangan

Entah kali ke berapa aku menyelak halaman demi halaman akhbar sehingga lusuh menatap wajah-wajah anak-anak dan wanita tidak berdosa yang sudah tidak bernyawa lagi. Wajah yang pucat dan tompok-tompok darah benar-benar menyayat hati. Manakala di satu sudut lain digambarkan kereta-kereta kebal dan ledakan peluru berpandu yang tidak berkesudahan. Fikiranku kian kosong dan sebak di dadaku tidak dapat ditahan lagi sehingga akhirnya basah air mata yang cepat-cepat kuseka. Pastinya amat memalukan apabila dilihat teman dan rakan-rakan lain melihat seorang lelaki bersama tangisan.

Ratapan Kesedihan

Pantas memoriku mengintai kembali perbicaraan bersama seorang mak cik petang tadi yang terus terngiang-ngiang hingga dinihari. "Mengapa bayi dan wanita yang lemah dan tak berdosa dianayai sedemikian rupa" kata makcik tersebut dengan wajah penuh kegeraman. Kelihatan rona merah mengisi sudut matanya. Dan aku berkongsi perasaan dan emosi yang sama. Malam itu aku benar-benar resah, puas kucuba melelapkan mata namun masih tergambar dalam kotak fikir tangisan yang menyayatkan daripada seorang doktor yang kehilangan tiga cahaya matanya. Terpapar kembali rintihan seorang ibu muda yang kehilangan seluruh ahli keluarga dan tempat kediaman yang menjadi perlindungannya sama sekali. Rumah tempat berteduh telah rata menyembah bumi. Hospital telah penuh dengan mangsa yang terkira, bekalan ubatan yang terus tersekat tanpa makanan dan penderitaan kian kejam apabila kedinginan musim sejuk sudah tidak dapat diungkapkan lagi.

"Apakah salah mereka Ya Allah sehingga diseksa sedemikian rupa?".

Tidak puas rasanya meladeni keheningan malam dan resah yang memburu berpanjangan, ku singkap tafsir pimpinan Ar Rahman dan kuingat kembali pesan ibu,

"Hanya dengan mengingati Allahlah hati akan menjadi tenang".

Setiap Yang Beriman Pasti Akan Diuji

Dan akhirnya aku menemui firman Tuhan, "Apakah kamu berkata kamu beriman dan kamu tidak akan diuji. " Benarlah mereka saudara-saudaraku di Gaza sedang diuji Allah dengan uijan yang maha dahsyat. Ujian yang pastinya amat menggoncangkan keberanian dan meruntuhkan kemanusiaan. Ujian yang datang daripada kekejaman Zionis yang tak punya makna kasihan. Ujian yang jika ditimpakan kepada umat di bumi Malaysia ini pastinya akan menjadi padang jarak padang tekukur.

Namun sememangnya Gaza telah melahirkan insan yang cukup kental imannya. Bumi para anbia yang sentiasa melahirkan ribuan jiwa bertaqwa dan pejuang yang tidak pernah gentar. Ya Hamas telah menyahut ujian yang datang dan bertarung dengan sepenuh kekuatan. Tatkala waktu solat datang, pastinya azan terus berkumandang dan jamaah berpusu-pusu datang ke runtuhan masjid yang tidak mampu di sebut lagi itu.

"Kami tidak pernah gentar. Sekiranya ajal telah sampai kami tetap akan kembali kepada Tuhan walaupun bersembunyi di dalam kubu perlindungan", bicara seorang ahli jemaah dengan pancaran wajah penuh ketenangan.

Dan bicara saf pimpinan Hamas tambah menginsafkan keimananku. "Kami akan terus berjuang sama ada syahid atau menang. Namun untuk berundur dan membiarkan agama Allah ini dicemari, tidak sekali-kali".

"Ya Allah, alangkah kerdilnya aku jika dibandingkan dengan mereka". Sebak di dada kian mencengkam apabila memikirkan masjid di bumi Malaysia yang hanya dilimpahi jemaah apabila solat sunat aidilfitri atau hari-hari pertama bulan ramadhan. Begitu juga tatkala suara helikopter dan hujan peluru kedengaran, pejuang Hamas pantas melepaskan tembakan balas serta pasukan bantuan membantu mangsa yang terkorban dan tercedera tanpa mengendahkan keselamatan diri mereka.

Monolog Pada Diri

"Ya Allah aku memohon kepadaMu Ya Allah berilah bantuan dan rahmatMu kepada saudara-saudara kami di Gaza. Hancurkanlah musuh-musuh mereka, pecah belahkanlah ikatan dan kesatuan musuh mereka, Wahai Tuhan Yang Maha Perkasa, Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka, Wahai Tuhan Yang Maha Perkasa, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, hantarkanlah anjing-anjingMu kepada musuh mereka. "

Demikianlah sebahagian qunut nazilah yang terus kupanjatkan kepada Tuhan yang pastinya akan membantu hambanya yang beriman. Masih basah ingatan sahabat seperjuangan, Rasulullah terus berqunut nazilah selama sebulan bermunajat supaya Allah membalas perlakuan kafir jahiliyah yang telah membunuh 60 orang sahabat yang hafal al Quran tatkala dititipkan untuk berdakwah di perkampungan mereka. Aku juga bermohon agar doaku kau terima Ya Allah. Sesungguhnya aku tidak punya kekuatan untuk turut berjihad sebagaimana Hamas di Gaza namun aku hanya mampu berusaha yang termampu. Sesekali meruntun juga nafsu dan bisikan syaitan tatkala menghampiri Mc Donald dan Starbucks menyaksikan alangkah berseleranya pemuda dan pemudi Islam yang asyik menikmati juadah mereka. Sedih juga menyaksikan rakan-rakan yang masih enggan menginfaqkan sedikit kekayaan mereka kepada pejuang di Gaza, dan tambah pilu melihat sebatang demi sebatang Dunhill, Marlboro dan entah apa lagi berkepul berkelun di bibir umat yang mengaku beriman. Dan sesungguhnya aku terlalu lemah Ya Allah kerana hanya ini sahaja yang mampu kulakukan. Alangkah indahnya kalau aku mampu...

Salam Hormat:

Johari Surif

No comments:

Post a Comment